sobota, 21 maja 2016

W każdym znak siedzi dzieciak – 3A#5

Dorosłość to moment kiedy przestajemy być ciekawi świata. Jednak czy nie jest tak, że z tamtego okresu naszego życia zostaliśmy z pytaniami, na które do dzisiaj nie znamy odpowiedzi?


Do mojego rodzinnego domu przyjechała rodzina. Na co dzień mieszkają na wsi. Mają 3 dzieci. Wszyscy usiedliśmy w pokoju gościnnym. Po kilkunastu minutach najstarszy kuzyn, lat 9, brat mojego chrześnika, zapytał, czy nie mógłby ze mną porozmawiać. Na twarzach rodziców konsternacja. Uśmiechnąłem się. W moim pokoju młodziak usiadł jak dorosły i zaczął mnie wypytywać o różne rzeczy. Opowiadał, że większy od niego o głowę kolega z klasy go wkurza, że zmarł mu pomarańczowy królik, że najchętniej zagrałby w symulator farmy, edycja 2016. Dopytywał, czym się na co dzień zajmuję, jak mi się mieszka w Kielcach, czy się tam nie nudzę. Zaskoczyła mnie jego ciekawość, z którą czekał na każdą odpowiedź. Czy my jako dorośli nie straciliśmy takiej bezpośredniości w kontaktach z innymi?

Paulo Coelho w swojej książce Być jak płynąca rzeka opisał historię o francuskim żołnierzu spotkanym kiedyś w Pirenejach. Pisarz bał się, że dostanie mandat za strzelanie z łuku w lesie. Natomiast żołnierz chciał opowiedzieć mu o swojej książce O dziecku, które chce wszystko wiedzieć. Autor został kiedyś poproszony o pomoc w katechizacji dzieci w ośrodku, gdzie zamieszkało trędowate dziecko, którego leczenie wspierali finansowo z żoną. Żołnierz po modlitwie usłyszał wskazówkę: „Zamiast dawać odpowiedzi dowiedz się, co dzieci chcą wiedzieć”. Postanowił odwiedzić szkoły i zachęcić uczniów do spisania pytań, na które chcieliby poznać odpowiedź. Oto kilka z nich:

„Dokąd idziemy po śmierci?
Dlaczego boimy się obcokrajowców?
Czy istnieją Marsjanie i istoty pozaziemskie?
Dlaczego nieszczęścia przytrafiają się również wierzącym w Boga?
Co znaczy Bóg?
Dlaczego rodzimy się, jeśli na koniec musimy umrzeć?
Ile jest gwiazd na niebie?
Czy Pan wysłuchuje także tych, którzy nie wierzą w Boga (katolickiego)?
Dlaczego istnieją biedni i chorzy?
Dlaczego Bóg wymyślił komary i muchy?
Kto nazwał kolory?
Jeśli moja mama umarła i jest w niebie razem z Panem Bogiem, to jak to możliwe, że On żyje?”

Może znasz odpowiedź na któreś z powyższych pytań? Zapraszam do odkrycia w sobie dziecka w komentarzach.